GQ fotografering - Backstage/Making of


De är timmens tyska stilikoner och vi har en publik till dem: Tokio Hotel. I februari drar deras "Welcome To Humanoid City"-turné igång med konserter i Moskva, Barcelona, Paris, Rom och många andra städer. GQ bjöd in de två rockstjärnorna Bill och Tom Kaulitz för en fotografering i Hamburg. Olikt från vad han brukar ha på scen, bär Bill en klassik italiensk herrkostym.

Bill:
Tja, det är inget jag skulle ha på mig hela tiden men då och då skulle jag gilla det. Man kan alltid kombinera med annat. Jag har till exempel mycket kappor och sånt hemma som jag kan ha jeans till eller något. Jag känner mig inte förklädd alls. Om jag skulle känna mig förklädd så skulle det inte ens komma på fråga utan man känner sig obekväm helt enkelt. På scenen skulle det kännas lite för feminint för mig, tror jag. Då och då skulle jag gilla det men på scen behöver jag snarare läderjackor och sånt jag kan röra mig i, kanske i en eller två låtar.

Men de båda två vet också att modet ändras väldigt snabbt och de har sina egna metoder för att hålla sig inne.

Bill:
Jag tror alltid att det kommer finnas några kläder som man gillar och några år senare tittar man på dem och gillar dem inte mer. Jag tror att det kommer hända mig också. Jag har faktiskt aldrig skämts över vad jag har burit men visst finns det många saker som jag kan titta på nu och tänka "Herregud, vad har jag på mig där?" men det kommer ju med tiden, man måste hitta sättet och komma dit någon gång. Men jag tror att det alltid finns stunder då man testar och upptäcker nya saker.

Men vilka gillar rockstjärnorna? Vi frågar Bill om han har några förebilder.

Bill:
Tja, jag har aldrig haft någon förebild precis men jag gillar David Bowie och Steven Tyler så det är ganska blandat. Jag har aldrig haft någon modeförebild eller så.

Trots att modekungen Karl Lagerfeld var väldigt personligt intresserad av Tokio Hotel visar att Bill är väldigt självsäker modemässigt. Han fotograferade Bill Kaulitz för tyska Vouge hösten 2009 vilket var en stor ära för Bill.

Bill:
Jag blev intresserad av det väldigt tidigt. Jag sydde och designade även vissa saker själv och självklart är det en stor dröm att få göra något för någon som Karl Lagerfeld. För mig var det ett väldigt häftigt ögonblick och jag var självklart glad över att han märkte det, att han såg det och att han också gillade det och så. Jag gillar honom. 

Men hur kan du skapa en sådan egen stil som till och med är högt respekterat av professionella människor? Vart får Bill sin inspiration från och kanske han även han berätta för oss hur hans stil har skapats?

Bill:
Jag tror att inspirationen kommer överallt ifrån. Det är faktiskt något som är blandat. Grejen med att färga håret, använda smink och så vidare började när jag var utklädd som vampyr när jag var mindre. Jag älskade vampyrfilmer och när jag gick på en Halloween fest en gång som vampyr så började jag göra det privat också.

Och med det sagt så är han i mode igen samtidigt som vampyrfilmer. Men det finns också saker som inte alls funkar.

Bill:
Tja, kläderna som Tom har på sig... Jag skulle aldrig sätta på mig dem! Och så är det bara, det kommer inte att hända.

Och de båda två är vegetarianer men de skiljer sig från varandra när det gäller deras stilar.

Bill:
Ju mer tiden går så gillar jag det som Tom använder mer och mer. Jag får faktiskt en smak för det men vi kommer aldrig byta kläder eller så, det kommer inte på fråga alls. När vi var 6 år gamla klädde vi oss exakt likadant och hade tröjor med våra namn på så att folk kunde se skillnad på oss. Sedan började man själv att välja kläder och inte ens mamma. Då gick det automatiskt åt olika håll. Tom's stil är mer relaterad till hans musiksmak, han lyssnar bara på hiphop trots att han spelar i ett rockband så det passar inte bra ihop så bra men han har alltid varit rak på sak när det gäller hans kläder.

Men trots olika stilar och åsikten om det så verkar de båda två komma överens om andra saker.

Tom:
Bill och jag är faktiskt som en person. Jag tror att vi bara agerade olika och pga detta så passar vi så bra ihop med varandra eftersom vi har olika intressen nu och då. Men vi har alltid varit lika som personer. Jag vet exakt vad Bill tänker - Bill vet vad jag tänker. Det är på en helt annan nivå, vi behöver inte ens prata längre och jag tror det är därför vi passar så bra ihop.
Tack till Herzblut @ THUS för engelsk översättning. Svensk översättning av mig Elina, ge creds ifall ni använder detta.

Kommentarer
Postat av: S.

älskar de där ögonlicket när dom stirrar på varandra :D är ett fan av twincest, hehe

2010-01-14 @ 00:21:24

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0