De Max #9/2006


Min första gång
En tonårsstjärna växer upp. För första gången någonsin och exklusivt för MAX poserar sångaren Bill Kaulitz i Tokio Hotel för fotografer iklädd höstens senaste trender.

"Vi pratar mycket inom bandet hur det är att växa upp. Vi tänker ofta på det."
Det är inte så att man är ett fan av bandet Tokio Hotel när man är en vuxen man i 30-års åldern. Visst, man tycker väl att deras album "Schrei" som de har sålt mer än 3 miljoner exemplar av, är bra. Man har hört talas om att Campino (sångare/låtskrivare i det tyska bandet Die Toten Hosen) tycker att deras musik är super. Men på något sätt kan man inte se framför sig på en konsert av bandet från Magdeburg, som står brevid kraftigt svettande tjejer som håller upp en skylt som det står "Vi vill se era k*kar". Det är så man går ganska fördomsfull till MAX fotograferingen med Bill Kaulitz, sångaren och helgonet till alla flickor mellan 8-18. Han är smal, väldigt smal. Men hans handslag är fast. Han verkar reserverad. Men snart blir det uppenbart att Bill - för det mesta av äldre människor som tror de vet i vilket fack de ska placera dessa tonårsstjärnor - är missbedömt. Bill är mer mogen än de flestas son kan hade kunnat vara. Han vet hur han agerar mot andra. Eller snarare, hur han träffar andras förväntningar. Han är en posör. Framför kameran rör han sig som någon som har arbetat inom musikindustrin i decendium. Bill låtsas inte vara en stjärna. Han är en.

I omklädningsrummet rotar han igenom sin blå Louis Vuitton väska, han kontrollerar han noggrant att hans massiva halsband från Diesel sitter rätt. Ingen tvekan: För Bill handlar allt om stil. Han kan mode. Han känner till de hetaste märkena och vet hur tunn en slips måste vara så att det anses som coolt. "Han bläddrar konstant genom alla tidningar för att se vad som är inne just nu", avslöjar någon som reser mycket med honom.

"Det har alltid varit viktigt för mig att ha mig egna stil", berättar han senare då vi pratar med honom. Helt plötsligt är han inte blyg längre. Han pratar fort och har självförtroende, är sofistikerad och intelligent. "Jag ville till och med vara annorlunda än alla de andra i skolan. Jag brydde mig inte ifall jag blev stöttes bort av andra bara för att jag använde kajal." Utrustad med denna typ av självförtroende erövrar han inte bara Tyskland utan även några delar av denna värld med Tokio Hotel också. Det kanske är mest pga att Tokio Hotel är så pass annorlunda än alla de andra såkallade tonårsbanden. De är unika. De startade som ett band av skolbarn som lyckades hitta ett skivbolag. Det är hur Bill blev en utav de mest framgångsrika och kändaste sångare i Tyskland. Det är inte lätt. "Självklart försöker mer och mer ingripa nu. Men våran nära cirkel har förblivit densamma."

Bill låter inte heller andra ingripa när det kommer till kläder. Han gillar att handla i second hand-affärer och sätta ihop sina kläder själv. Men det är dock inte så lätt. Bill är 16 år gammal. Andra i hans ålder skulle ta bussen efter skolan för att shoppa på H&M på eftermiddagen. Han tar en taxi eller har en chaufför för att snabbt spendera några hundra Euros i designeraffärer. "Jag är definitivt inte något modeoffer", hävdar han. "Nu bär alla smala stuprörs jeans. Men jag skulle hellre välja de som är lite vidare."

Mode betyder alltid också att klida in i en roll. Och självklart går Bills scenkläder perfekt ihop med jobbbeskrivningen än så länge. Man förväntar sig precis den stilen från honom. "Det kan vara så, men jag tänker inte ens på sånt när jag klär på mig", försvarar han sig. "Det här är precis vad jag skulle bära privat. Men jag måste förklä mig själv när jag är ledig så ingen känner igen mig."

Bara av att gå till bageriet med en nerdragen huva när ett dussintals flickor kan kollapsa - det finns en risk för kaos. Bortsett från några överdriva skandaler av pressen, verkar killarna från Tokio Hotel hantera snacken om dem ganska avslappnat. Det är för att de tänker på vad som händer med dem. "Vi pratar ofta om hur vi har förändrats och vi förändras fortfarande". Till exempel när de tittade på denna vårs Echo Awards tillsammans nyligen. "Våra röster är fortfarande mycket högre och på något sätt är vi dit vi har kommit idag", minns Bill tillbaka. Han är inte rädd för att växa upp. Varför skulle han? Allting kan nog bara bli bättre eftersom experterna inte anser Tokio Hotel som bara ett tonårsband fenomen under en lång tid nu.

Till skillnad från sin tvillingbror Tom, gitarristen, är Bill säker på att han kommer att byta klädstil någon dag. "Tom tror att han fortfarande kommer springa omkring i sina XXL-tröjor om 10 år. Det är självklart ett stort no-no" Det är en av anledningarna för diskussion om de identiska men ändå så olika tvillingar som beslutade att de inte alltid behöver se likadana ut som barn. "Det var så när vi var små. Vi bar alltid likadana kläder." Man måste inte oroa sig över Bill där. Under MAX fotograferingen bar han den första kostymen som passade honom och det gillade han. Han köpte den genast till sig själv.

Då återkommer grejen med "Vi vill se era k*kar!"-skylten. Tycker man något sånt är irriterande? Bill skrattar. "Jag såg den inte ens från scenen. Jag tror de andra gillade den." Men Bill lade endast märke till en sak i tidningen. "Istället för Schwänze [k*kar] så står det Schwanze på skylten"
Engelsk översättning: THUKST. Svensk översättning av mig Elina, ge creds ifall ni använder detta.

Kommentarer
Postat av: Elina - Bloggens Admin 8D

Resten av bilderna från fotograferingen hittar ni här: http://kaulitzandthegs.blogg.se/2009/may/de-max-9-2006.html

2010-06-14 @ 03:00:25
URL: http://kaulitzandthegs.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag älskar det där photoshootet! :-)

2010-06-14 @ 11:30:14
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0