[Staragora.com]: TH - Turnén var ett fiasko! Vart är fansen?


Tokio Hotel: Turnén var ett fiasko! Vart är fansen?
Fiasko är ordet som kommer upp på Internet om "Humanoid" turnén, den senaste Europa-turnén som Tokio Hotel gjorde. Långt ifrån popularitet över de senaste åren, Bill Kaulitz grupp spelade ibland i halvtomma arenor. Störande?

"Berömmelsen är över", tvekade inte den tyska sidan TT.com att skriva. Det måste sägas att den senaste turnén Tokio Hotel gjorde i Europa, ofta lät ihålig.

Från Nederländerna till Sverige, genom Tyskland, Italien eller Frankrike, oavsett vart de åkte: halvtomma arenor med stöttande fans. Våra grannar Zürich, Schweiz sålde 5000 av 13.000 biljetter. I Wien var det ännu värre, med endast 4000 fans närvarande för en arena med en kapacitet på 16.000. Från sena feburari i Luxemburg till mitten av april i Paris, försökte Bill Kaulitz band tillfredsställa och träffa fansen på deras 32 städer långa "Humanoid"-turné.

"Humanoid" är långt ifrån lika stort som deras första två bra album. Med utsläpp i oktober 2009, sålde "Humanoid" endast 367.000 exemplar världen över i jämförelse med 1.5 miljoner för "Schrei" 2005. Naturligtvis påminner David Jost fansen till deras absoluta favoritgrupp att "Tokio Hotel inte är döda och att de tillfredsställer publiken även på andra sidan jorden så som i Malaysia den 1 maj."

Och lägg till minnet att de tusentals fans som var där kom för att konserten var gratis och att de fyra killarna från Magdeburg delade scenen med lokala grupper... Det återstår bara att vända sig till fansen och fråga dem om anledningarna till denna nedgång i popularitet. Förbi missnöje eller permanent nedgång? Kom ihåg att Bill, Tom, Georg och Gustav har vuxit upp. Likaså fansen...


Engelsk översättning: Christina. Svensk översättning av mig Elina, ge creds ifall ni använder detta - Källa.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är läskigt hur mycket sanning det finns i den här artikeln och vad det kan innebära i framtiden, men samtidigt tvekar jag inte för en sekund att de verkliga fansen alltid kommer fortsätta stötta TH.

2010-05-07 @ 21:20:35
Postat av: Ida

Vad tror du Elina? Är TH påväg nedåt?

2010-05-07 @ 22:13:15
Postat av: Elina - Bloggens Admin 8D

Jag tror som det är, saker och ting har förändrats. De har inte lika mycket fans kvar längre, vi vet det och det gör även dem. De är inte lika populära längre, det stämmer så nog har dem åkt ner lite i den kategorin. Nu säger jag inte att de inte har mycket fans som fortfarande gillar dem, men precis som de själva har fansen vuxit upp och gått vidare (dock har väl inte killarna gått vidare eftersom de fortfarande håller på med musik men åtminstone det först nämnda :p ni fattar!).

2010-05-07 @ 22:19:25
URL: http://kaulitzandthegs.blogg.se/
Postat av: Erica

Det gör alltid ont i mig när jag för höra om nedgång för killarna. Jag vill att det ska gå bra för dem. Men jag tror att det är långt ifrån över för dem. Och som du Elina skriver så har de ju fortfarande en hel del fans som fortfarande gillar dem, även om de inte har lika många som förr. Och de har ju hela tiden chanser till att vinna nya fans. Jag själv har t.ex. endast varit ett fan i lite mer än ett år...



Jag tror att detta är en tillfällig svacka, som till viss del beror på att killarna liksom har "hamnat mellan två fack". De och fansen har vuxit upp, samtidigt som många fortfarande vägrar att se dem som vuxna människor. Men de syns ju fortfarande väldigt mycket i media och även om jag tror att den största "Tokio Hotel-hysterin" kanske kan vara borta för alltid så tror jag att de har väldigt mycket kvar att ge och att det därför finns stora chanser för att det kommer att fortsätta att gå bra för dem. :-) Men well, ingen vet vad som sker i framtiden. Det är bara att vänta att se... =)

2010-05-08 @ 01:24:51
URL: http://iryccah.blogg.se/
Postat av: Erica

Sedan så måste jag också påpeka att jag tycker att det är mycket viktigare att de fortsätter att ge oss bra musik än att de lyckas sälja många skivor eller fylla stora arenor, men det är ju självklart roligare för deras skull om de få känna sig ordentligt omtyckta, samtidigt som det antagligen inspirerar dem mer till att ge oss bra musik. :-D Men jag menar att det finns många band som är riktigt bra, även om de är långt ifrån lika stora som TH.

2010-05-08 @ 01:30:45
URL: http://iryccah.blogg.se/
Postat av: Erica

Och just ja, jag kom att tänka på att det finns en till aspekt i det hela, och det är att det ju knappast endast är TH som det har gått sämre för den senaste tiden, utan det har ju tydligen gått ovanligt dåligt för musikbranschen (och också många andra branscher, i och med ekonomikrisen) i huvud taget den senaste tiden, särskilt under de senaste två åren. Det kanske inte är en stor aspekt, men det är någonting som man bör ha i åtanke. Det är svårt att sälja musik i dagens samhälle...



Jag är i alla fall oerhört glad över Humanoid-albumet och turnén och ser nu väldigt mycket fram emot turné-DVD:n. :-D <3

2010-05-08 @ 01:55:28
URL: http://iryccah.blogg.se/

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0