Intervju med Ninette Murk om DAA/TH


Först vad alla inte känner till är, varför, när och hur startade du Designer Against AIDS?
Ninette Murk:
År 2004 när jag fortfarnade var en modejournalist, efter att min assistent dog av AIDS. Det står i boken.

Varför ville du ha med Tokio Hotel i din H&M kampanj? De kritiseras mycket och ofta av media så folk kunde lätt ha bojkottat DAA eftersom du jobbar med dem...
Ninette Murk:
Jag visste att Tokio Hotel har mycket motiverade fans i åldersgruppen 12-24 år och det är den åldersgruppen vi försöker nå ut till med vårat säkert-sex-budskap! H&M ville inte ha med dem först, för de trodde att de bara hade fans i Tyskland ;-) Men jag övertalade dem och nu är de glada att de gick med på det!

Blev du överraskad över stödet DAA fick av deras fans? Har det hänt förut att fans till en artist har gett ett sådant stort stöd eller startat fanaktioner med dina produkter?
Ninette Murk:
Jag blev extremt överraskad! Vi har aldrig fått sånt stort stöd förut som från Tokio Hotel fansen.

På Internet ger Tokio Hotel fans mycket stöd för en bok. "Forbidden Floor" från den franska författaren Caroline Sauvageot är inte publicerad ännu, men hon erbjuder den första delen att läsas gratis, och Tokio Hotel fans över hela världen översatte början på boken till engelska, tyska, spanska, ryska, grekiska, portugisiska och serbiska! De älskar den här romanen om ett rockbands liv som är väldigt likt Tokio Hotels och sättet författaren förklarar genom flera tecken, hur det är att vara ett fan och vad som kan vara förhållandet mellan ett band och dess fans. Vad gillar du i denna roman?
Ninette Murk:
Jag gillar sättet författaren engagerar fansen, att de också hjälper till med översättningen och att boken tar upp viktiga ämnen om hur det är att vara ett framgångsrikt band som många inte tänker på: att känna sig ensam eller rädd att fansen kommer för nära - och Caroline berättar också om hur viktigt det är med säkert sex, så självklart gillar vi den!

På tal om boken, DAA släpper en bok i slutet av oktober, vad handlar den om?
Ninette Murk:
En havla av boken handlar om våra projekt med Designers Against AIDS, med mycket bilder (inklusive bilden på Tokio Hotel i Fashion Against AIDS kampanjen 2009, som vi planerar att göra en affisch av). Den andra hälften handlar om min konst kollektiva "Skönhet utan ironi", som jag bad hundratals artister (inklusive Bill och Tom Kaulitz) att skicka konst och bilder till mig som de tycker är äkta skönhet. Resultaten är över 100 inspirerande bilder. En av bilderna på Bill och Tom togs från scenen i Paris den 14 juli 2007 framför en halv miljon fans med Eiffeltornet i bakrunden. Bill har sagt att det är ett av de vackraste minnena i hans liv. Anledningen till att vi visar skönhet i boken är eftersom det får folk att inse att livet är värt att leva och om du känner så, kommer du inte riskera ditt liv eller din partner genom att ha oskyddat sex. Vi vill göra världen till en vackrare plats och ni kan göra det på två sätt: 1) Lägg till mer skönhet (Skönhet utan ironi syftar till att göra det) eller 2) Ta bort fulheten (det är vad Designers Against AIDS gör). Det är två sidor av samma mynt och kombineras i boken!

Du har jobbat med Tokio Hotel ytterligare en gång, vad frågade du dem den här gången?
Ninette Murk:
Att skicka bilder till mig på vad de tycker att äkta skönhet är.


Svensk översättning av mig Elina, ge creds ifall ni använder detta - Källa: Carrie-Fan-Club.blog.jeuxvideo.com.


Kommentarer

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0