22 juli 2012 - Norge, ett år senare

Idag var det exakt ett år sedan terrorattentaten i Norge skedde. Först en kraftig bomb mot Regjeringskvartalet och sedan skottlossning mot ungdomar på Utøya. Totalt dog 77 människor, åtta i explosionen och 69 i dödsskjutningen. När jag först läste om det på nyheterna fick jag en chock. Jag kunde inte tro att det var sant. Inte här, i trygga norden. Vem skulle kunna göra något sådant? Och framför allt, varför? Vi var nog väldigt många som ställde oss de frågorna. Som ni vet greps Anders Behring Breivik för dåden. Rättegången inleddes den 16 april i år. Från och med den dagen har jag suttit som klistrad och följt detta. Överlevanden från bland annat Utøya har givit sina vittnesmål om sommardagen som blev ett helvete. Jag minns att jag tänkte hur starka de var, sitta i samma rum som denne man. Mittemot honom. Deras berättelser var så otroligt gripande och tårarna rann längs kinderna när jag läste liverapporter direkt från rättegången. Vid flera tillfällen kändes det nästan som om man såg hur allt gick till själv. Man fick upp bilder i huvudet och såg hur hemskt det var. När jag läste vittnesmålen kom ett ord upp flera gånger i mitt huvud som jag vet att många tänkte: överlevnad. Att behöva kämpa för sitt liv när det knappt har börjat. Det finns inte tillräckligt med ord som kan beskriva det. Allt som hände i Norge förra året har verkligen lämnat spår. Men folket i Norge har visat sig starka och det har smittat av sig. Åtminstone till mig. De har inte låtit detta sänka dem. De har kommit ut starkare än någonsin, norrmännen. Det beundrar jag. Detta inlägg går ut till alla norrmän där ute, oavsett vart ni befinner er.
 
När klockan slog 11:00 idag hörde jag kyrkklockorna slå i närheten av vart jag bor. För Norge. Idag  har jag tänkt följa detta på TV hela dagen, sedan bege mig mot kyrkan här och tända ljus! Jag sänder en tanke och många varma kramar (mange varme klemmer) till mina kära grannar i Norge! ♥
Sedan vill jag också passa på att hälsa till tjejerna bakom bloggarna: TokioHotelArmy och THNorge. ♥

Kommentarer
Postat av: Vella

Fint skrivet! Vila i frid alla drabbade. ♥

Svar: Tack! Gud ja; Vila i frid, alla som dog. ;_;
KaulitzAndTheGs

2012-07-22 @ 13:39:53
URL: http://www.veso.blogg.se
Postat av: Maren M

Så fint skrevet av deg! Dette er en tung dag for mange..
Norge <3 <3

Svar: Tack! Jo, det var verkligen det. Såg konserten och allt på TV. <3
KaulitzAndTheGs

2012-07-22 @ 16:27:26
URL: http://www.thnorge.blogg.no
Postat av: Elin

Fint skrivet! R.I.P ♥

Svar: Tack! RIP. ;_;
KaulitzAndTheGs

2012-07-22 @ 19:09:40
URL: http://elinnystrom.blogg.se

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0