Kristian Nord om arbetet med Tokio Hotel


Intervju med låtskrivaren Kristian Nord
[...] Jag har sett listan av låtskrivare på Tokio Hotels album "Humanoid". Naturligtvis finns Peter Hoffmann, David Jost och Pat Benzner med (som har varit en del av deras team sedan bandet fortfarande hette Devilish), likaså Bill och Tom Kaulitz. Dessutom var Dave Roth med och skrev albumet "Schrei" med bland annat "Durch den Monsun". Alla andra låtskrivare och producenter genom åren eller årtionden finns på plats; som "Best Of" i den amerikanska musikscenen: The Matrix (ett extremt framgångsrikt team av producenter som har producerat mycket till exempelvis Avril Lavigne), Desmond Child (Bon Jovi bland andra, Alice Cooper, KISS, Cher, Dream Theater), Jonathan David (KoRn), Guy Chambers (Robbie Williams), Martin Kierszenbaun (Sting, Lady Gaga, chef för A&R Interscope Records) ... och du, Kristian D. Nord (ingen annan låtskrivare/producent).

Hur lyckades en relativt ung producent som du komma in i ett sådant team? Hur gick det för dig? Vilka tips kan du ge till blivande musikproducenter?
Kristian Nord:
"Som ofta så har tur alltid haft lite med det att göra. Jag kom till Tokio Hotel då projektet redan var mega framgångsrikt. Framgången var inte pga mig, utan jag var bara glad att jag kunde ge min kreativa input på ett projekt av denna kvalité och kunde bidra till bandets ljud. Pat Benzner, som jag har jobbat med i över 10 år och är även en väldigt bra vän till mig, presenterade mig för hans team. När "Scream" blev en succé i Amerika, och när detta tyska band blev det första att vinna ett pris på MTV VMA, använde vi denna hype för att få människor ombord på vad vi redan dyrkade. Det hade mer med det roliga och kreativiten att göra än med affärer. Jag tror det bästa tipset jag kan ge till unga producenter och musiker är att de inte ska nöja sig så lätt. Oavsett om det är med Desmond Child i Amerika eller med Andreas Herbig i Tyskland: det som förbinder dem är att de bara stannar när de är hundraprocentigt nöjda. Även om det innebär att söka två dagar efter rätt ord eller tre dagar för att mixa ihop allt och börja om från början igen. Uppoffring och uthållighet är också viktigt. Under mina 20 år (jag är 33 år nu) jobbade jag mycket gratis för öppna dörrar och gör så fortfarande utan att tänka i förväg om jag är övertygad av en artist. Om man sedan gör ett konstant bra arbetet kommer man också att ha framgång. Dock borde man även vara realistisk. Jag vet till exempel att jag aldrig i hela mitt liv har varit lika bra och snabb på texter som David Roth och Ryan Tedder. Man ska alltid varit kritisk, sedan fokusera på sina starka sidor och försöka optimera. Det finns alltid utrymme för förbättring." [...] 


Svensk översättning av mig, Elina. Ge creds ifall ni använder detta - Källa: Bandologie.de.


Kommentarer

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0