InRock #328/2011 - (Japan)


Intervju med Tokio Hotel
Vad var erat första intryck under erat första besök i Japan? Eller upptäckte ni något nytt?
Bill:
Tja, jag blev väldigt rörd. Det var verkligen underbart, även gatorna och folket. Allt var i stort sett underbart, och även när vi hade åkt hem så pratade jag om det hela ti den. Senast vi var där var i december och det har bara gått en månad sedan dess, så att komma tillbaka hit igen gjorde mig väldigt glad. Jag ville tillbaka så snart som möjligt, jag kunde knappt bärga mig så jag är bara väldigt glad.

Men senast ni var här så var erat schema fullspäckat och så vitt jag vet så hade ni ingen fritid alls.
Tom:
Den här gången är det ännu mer fullspäckat [skrattar].
Bill: Stämmer bra. Någon dag vill jag försöka att åka på semester hit, för att verkligen utforska staden liksom, och få en chans att njuta av den. Men det är okej! Folket här är väldigt attraktiva...
Tom: Vi är glada att vi kan få jobba här.
Bill: Våra fans här är inget annat än fantastiska och alla är så otroligt trevliga.

Japaner är ett hårt arbetande folk, så det är något ni har det gemensamt, eller hur?
Bill:
Ja, det är sant. Det är något som vi har gemensamt!

Men trots att ni den här gången har ett fullspäckat schema, så är det härligt hur ni genomför det utan att klaga.
Bill:
Stämmer bra...
Tom: Men vi klagar bara bakom kulisserna [skrattar].
Bill: Tja, det har varit så här i 6 år eftersom vi alltid har hållt på med det här. Vi är vana vid det här laget. Det är vår önskan att få lyckas med det här och sprida vår musik till alla.
Tom: Den här gången planerar vi att besöka flera TV program, så vi ser verkligen fram emot det. Vi kommer att vara med på TV imorgon!

Imorgon? Då måste man kliva upp tidigt och titta!
Tom:
Det är tidigt imorgon, eller hur. Om jag minns det exakt så måste vi kliva upp omring 04.00, vilket lär bli ganska svårt för oss.
Bill: Jag kliver upp klockan 03.00. Vi måste även repa lite, fixa i ordning oss och allt måste verkligen vara perfekt. Till att börja med så måste vi ha tid över för att ens kunna ta oss till stället. Jag ser verkligen fram emot att få spela, men jag är inte så bra när det gäller morgonshower. Jag är den typen som sover länge, men tja, jag ska göra mitt bästa.

Vad har ni gjort under den här gången och förra gången ni var här?
Bill:
Vi har varit i studion och skrivit nya låtar och sånt. Vi har inte snackat om annat ännu, men vi har varit i studion med andra artister och gjort ny musik, eller såna saker. Vi pratade även om det här förra gången, men eftersom vi verkligen ville fokusera på Japan det här året så har vi förberett oss och sånt. Men vad gäller annat så har vi inte haft så mycket fritid. Inför det nästa albumet gör vi kreativa aktiviteter, förbereder för att göra nya saker och sånt. Under de 6 senaste åren har vi alltid gjort album och åkt på turné, så ny inspiration är verkligen nödvändigt.
Tom: Speciellt eftersom vi har gjorde så mycket nya saker på det senaste albumet. Vi har gjort den europeiska turnén som vi ville göra...
Bill: Och äntligen har vi kommit hit till Japan, vi har uppnått vårat mål hittills. Så vad gällande bandet så är det nödvändigt att leta efter nya inspirationer i oss själva och viktigt för oss att tänka på vad vi vill göra på det kommande albumet. Livet i sig ger bra inspiration, men nu känns det som om jag spenderar varje dag lite försiktigt.

Jag har förstått att ni inte kan prata om era nya projekt än.
Bill:
Seriöst? Förstår du verkligen det? [skrattar]

Ja [skrattar]. Det här något helt annat, men vad hoppas ni inför detta projekt?
Bill:
Det är verkligen något helt annat eftersom jag aldrig har sjungt utanför bandet, så jag tänkte att jag skulle testa det. Det här blir min första erfarenhet av det. Bandet håller precis på att leta efter ny inspiration, så jag tycker att det kan vara bra att experimentera med något nytt. Jag ville veta hur det skulle vara att testa och jobba med några helt andra människor som har helt olika stilar. Att bli inspirerad och få jobba med andra artister är jag helt och hållet öppen för.

Är det inför erat nya album eller är det för "ett annat" album?
Bill:
Det blir... Ops, det kan jag inte prata om än [skrattar].

[skrattar] Kommer det nya materialet att användas i filmer och sånt då?
Bill:
Det har vi inte pratat om än eftersom andra artister också är inblandade [skrattar]. Hur som helst så kommer det inte att finnas med på vårat kommande album.

Jasså? Så när ni är i studion så finns det planer för berörande arbeten?
Tom:
Kanske. Vi kan inte säga just nu hur vi spenderar varje dag. Men vi skriver låtar, funderar på olika saker medan vi är i studion och gör kreativa saker. Vi har inte precis ett klart koncept för riktningen på det kommande albumet när vi är i studion, utan vi snarare bara går in i studion och diggar musiken. Vi har inte bestämt något ännu.

(detta är bara en del av översättningen - uppdaterar)
Engelsk översättning: Sugar @ THA. Svensk översättning av mig Elina, ge creds ifall ni använder detta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jaha, verkar som om mycket händer nu, nu börjar väl ryktena om att bandet ska splittras igen:P

2011-04-10 @ 17:35:21

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0