[Stuttgarter-Zeitung.de]: "Amerikaner tror vi är konstiga tyska kändisar"

"Amerikaner tror vi är konstiga tyska kändisar"
Los Angeles - Som ett band från Magdeburg, slog Tokio Hotel alla rekord på 2000-talet. Men framgången blev snart för mycket för de två frontfigurerna, Tom och Bill Kaulitz, vilket var anledningen till varför de bestämde sig för att fly till anonymiteten år 2009. I Los Angeles hittade de nu 25-åriga tvillingarna inte bara tur utan också deras inspirationskälla för ett nytt album. Det heter "Kings of Suburbia" och handlar om "känslan, som betyder allt och ingenting". I våran intervju pratar bröderna om hemmet, deras engelska texter och paparazzis i Los Angeles. 
 
Bill och Tom Kaulitz, den här intervjun gör vi kl 01:00 på morgonen (i Kalifornien). Är ni nattmänniskor?
Tom: "Det är till och med tidigt för oss. Vår dygnsrytm är ganska rubbad. Vi stannar alltid uppe till kl 06-07 på morgonen och går upp när solen går ner igen."
 
Det nya albumet "Kings of Suburbia" låter optimistiskt i jämförelse med er tidigare musik, som lät mer tung. Vad hände?
Bill: "Vi hittade ny inspiration i Usa eftersom vi lever ett helt annat liv här än vad vi gjorde i Tyskland. Det har också med att vi kunde dra oss tillbaka här att göra och inte göra något på ett tag. Självklart har vi även förändrats. Musiken på vårat nya album känns dock bra. Det är inte ett konceptalbum där allt var planerat rakt igenom utan vi började helt enkelt med att skriva och producera."
 
Varför bestämde ni inte bara att jobba med en populär producent från Los Angeles?
Bill: "Vi har faktiskt jobbat med några från Los Angeles, "Rock Mafia" till exempel. Men vi jobbade också med vårat gamla team."  
Tom: "Våra första sessioner gav oss ingenting. Det var inte riktningen vi ville gå åt. Det var då vi insåg att allt hade att göra med oss själva. Vi byggde vår egen hemmastudio och spelade in låtar i olika delar av världen. Milstolpen för albumet kom med låten "Stormy Weather", som blev klar för tre år sedan."
 
Till vilken utsträckning kunde ni finansiera era individuella specialiteter i Los Angeles?
Tom: "Det kunde vi faktiskt göra. Men det var mindre på grund av själva staden Los Angeles, men man möter ändå internationella artister och producenter ganska ofta. Vi har lärt oss mycket här men det som verkligen hjälpte oss var tiden. Vi hade fem år på oss att lära oss hur vi skulle mixa och producera en låt."
 
Är ni inte intresserade av att skriva tyska låtar längre?
Tom: "Den här gången blev det inga tyska låtar eftersom vi tyckte det var för svårt att direktöversätta våra låttexter utan att de förlorar sin mening. Vi märkte redan det på vårat förra album. Vi ville inte gå igenom det en gång till. I dag skriver vi antingen låten direkt på engelska eller tyska, och med det här albumet blev det helt enkelt bara på engelska, så vi tänkte: då kör vi så här! Vi ville inte tvinga fram något."
 
Känns Los Angeles som "hemma" för er?
Bill: "Vi gillar att bo här men vi skulle också lika gärna kunna åka till Indien i morgon. Det är mycket jag saknar med Tyskland, det är därför jag åker tillbaka då och då, men jag gillar också att åka tillbaka till Los Angeles. Hemma är för oss en plats där man bor med folk man kommer överens med. Vi tog ju med oss våran familj och våra hundar till Usa."
 
Är albumet speglat av livet i Los Angeles?
Bill: "Det är snarare reflekterat av vårat eget liv. Det funkade bara inte längre för oss i Tyskland. Vi kände att vi inte hade något privatliv kvar längre bredvid våran karriär. Det var rätt beslut för oss att flytta till Los Angeles. Det har inget med själva staden att göra. Det är viktigt för oss att hitta rätt balans mellan vårt jobb och vårat privatliv."
 
Förväntar sig folk i Los Angeles att ni deltar i den sociala samvaron av den "högre klassen"?
Tom: "Ja, det gör dem verkligen. Många kändisar kan inte förstå att vi faktiskt inte vill. Vi kom till Los Angeles för att dra oss tillbaka. Vi ville inte gå ut och festa, ha paparazzis runt om oss hela tiden eller gå på röda mattan. Det är normalt för många här. De ringer till och med fotograferna själva. Jag känner inte för det när det inte är något officiellt bokat framträdande. Det tråkar ut mig - kanske är det för att vi redan har gått igenom liknande situationer. Vi vill bara göra musik. Så snart vi kommer hem om dagarna vill vi genast koppla bort från allt som har med Hollywood att göra. Jag tror de flesta amerikanare tror att vi är konstiga tyska kändisar på grund av det."
 
Bor ni fortfarande tillsammans?
Bill: "Ja. Vi kan inte tänka oss att bo utan varandra. Det skulle vara helt onaturligt för oss eftersom vi inte gillar vara ifrån varandra."
 
Har ni gått igenom samma typ av saker i Usa eller har de nu förändrats när det kommer till vissa saker?
Bill: "Vi har båda två olika privata saker på G. Men om Tom har något problem så blir det direkt mitt problem med. Jag behöver aldrig Tom's råd. Han vet redan vad jag har för typ av problem. Om jag någonsin behövde råd skulle jag nog fråga en vän eller mamma."
 
Tror ni att eran samhörighet tröttar ut folk ni jobbar med?
Tom: "Jag vet att folk ibland skulle vilja prata med bara en av oss på telefon istället för oss båda två samtidigt. Men det är ju så att jag är den älskade tvillingen och Bill den hatade."
Bill: *skrattar* "Jag tycker till och med själv att vi är uttröttande ibland. Eftersom vi tycker samma saker för det mesta så måste folk alltid "besegra" en enhet ifall de vill knuffa omkull oss."
 
Hur ofta träffas ni som band?
Tom: "Ett tag endast på Skype. När allt startade igen så flög de andra in hit ibland. Men vi har också vart i Tyskland emellan, även om det inte var så värst ofta."
Bill: "Det låter lite fånigt kanske, men vi är faktiskt väldigt bra vänner. När vi ser varandra igen efter en lång paus är det som att inget har förändrats. Energin oss emellan är tillbaka. När folk tittar förbi, speciellt vårat skivbolag, är det inte alltid så lätt för dem att komma oss inpå. Jag tycker faktiskt synd om dem."
 
I videon "Bill's special pill" på eran hemsida, överraskar Bill tittarna med hans drogrelaterade kommentar "Men med lite heroin och lite kokain funkar allt!". Var det ett skämt eller har folk något att vara oroliga över?
Bill: "Neeej! Just i det fallet var det bara ett skämt. En person som missbrukar heroin eller kokain på riktigt skulle nog aldrig erkänna det. Jag ska inte ljuga, vi har väldigt roligt här, och jag älskar nattlivet och allt som har med det att göra. Men man måste ändå säga att nattlivet i Europa är betydligt grymmare än det här i Los Angeles. Los Angeles är en tråkig stad, men jag gillar fortfarande att gå ut och festa och dricka. Jag gillar känslan av att vara levande. I Europa var det inte så lika enkelt att känna så. Men nej, jag missbrukar inte heroin!"
[...] 
Engelsk översättning: Icey @ LoveTH-Music. Svensk översättning av mig, Elina. Ge creds ifall ni använder detta - Källa

Kommentarer

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0