(Dasding intervju) Köln, Tyskland - 20/3 2015

Video
~~
Skrikande fans och negativa rubriker. Tokio Hotel skapar fortfarande enorma klyftor efter deras genombrott för 10 år sedan. Deras senaste album "Kings of Suburbia" hamnade på #2 på de tyska listorna, klubbturnén är nästan utsåld. Men skvallerpressarna har kommit överens om en sak: "Den stora hypen är över". Vi träffade Tokio Hotel innan deras spelning i Köln, exklusivt i Bill's hotellrum.  
 
(Bill hälsar på dem)  
 
Bandet tar kraftiga kritiken med ro.  
Bill: "Vi vet inte hur annars vi ska ta det. Vi har faktiskt växt upp med det. Vi kom från ett ställe där det inte var bra att vara annorlunda, man var inte välkommen. Våran skoltid var hemsk. Jag minns att våran mamma fick komma till skolan och skydda oss många gånger. Så man kan säga att vi har upplevt det vi gör nu redan när vi var små."
 
Bill Kaulitz är helt annorlunda. Det stod klart på hans första TV framträdande.
(Star Search-scen)
 
Kai Pflaume: "Bill, vilket fantastiskt uppträdande! Väldigt bra. Du kommer hit och fullständigt tar över med dina egna saker. Hur kom du på det?"
Bill, 2003: "Personligen tycker jag att det är tråkigt att gå omkring som alla andra. Jag gillar att stå ut och göra något unikt."
 
Bill: "Jag måste också säga att allt detta hat faktiskt har hjälpt oss mycket. Dessa klyftor... Vi är faktiskt tacksamma för dem. De som har tyckt att vår musik suger är faktiskt dem som har gjort att våran karriär har gått åt rätt håll. Det är helt okej att tycka att vi är dåliga eftersom musik handlar om känslor och... Det är faktiskt just det. Jag gillar att skapa dessa känslor hos folk. Det tillhör oss. Jag menar, jag skulle börja oroa mig ifall alla helt plötsligt sa att de gillade Tokio Hotel."
Tom: "Det kommer nog att hända förr eller senare."  
 
Eftersom deras fjärde album "Kings of Suburbia" inte hamnade på #1, utan på #2 i topplistorna, kallade media albumet för en "flopp".
Bill: "Om du börjar en karriär med #1 hit, så kommer allt därefter automatiskt att bli sämre. Självklart blir det svårt att leva upp till förväntningarna då. Sedan är vi också ganska förvånade över att vi blir "hackkycklingar" bara för att vårat album hamnade på andra plats. Alltså, det händer inte andra artister. Jag minns när vårat album blev placerat, alla sa: "Åh, Tokio Hotel hamnade bara på andra plats!" Andra artister skulle vara överlyckliga ifall deras album hamnade så högt upp, för det är också en stor framgång. Vi var väldigt nöjda med det. Dessutom - vad de flesta inte vet, trots att de skriver om oss - skvallerpressen är besvikna för att vi inte ville ge några intervjuer alls. Vi har inte pratat med BILD eller de andra. Vi sa att vi ville göra musik och endast ville prata med musikmedia och mindre skvallertidningar och inte behöva förklara oss för varje liten grej som sker. De gillade det inte och därför skrev de såna saker om albumet. Men det förstod nog alla ändå, att BILD var arga på oss för att vi inte ville prata med dem."
 
Den billigaste biljetten kostade 86€, små klubbar istället för stora arenor. Även själva turnén har kritiserats.
Tom: "Vi har planerat den här turnén och vi visste inte hur det skulle gå. Mindre klubbar och kyrkor. Vi visste inte hur det skulle gå men det har faktiskt gått väldigt bra. Kanske för att det var min idé från början."
Bill: "Vi valde att spela på klubbar med flit och ville inte ha det på ett annat sätt. Albumet är väldigt elektroniskt på det viset att vi ville göra det hela till en stor fest, en nattklubb."
Tom: "Ja, och vi kanske förlänger klubbturné-delen. Vi kommer åka ut på en arenaturné och spela i större arenor i slutet av året."
 
Mellan hype och kritik så borde en sak inte glömmas: Tokio Hotel är en av de största showartisterna som finns. Det finns flera specialeffekter till varje låt, många klädbyten och en imponerande ljusshow. Som final släpper de ner konstsnö från taket. 
 
Fansen är nöjda!  
Fan 1: "Det var väldigt, väldigt bra!"
Fan 2: "Det var mega... Helt enkelt mega..."
Fan 3: "Absolut!"
Fan 4: "Superb!"
Fan 5: "Väldigt bra, helt fantastiskt!" Speciellt den här gången då vi fick vara så nära dem. Det var jättekul!"
Fan 6: "Det var jättebra. Jag har alltid känt till Tokio Hotel men aldrig varit något fan. Sedan lyssnade jag på deras senaste album och gillade det. Ljudet är grymt!"
Fan 7: "Fantastisk show verkligen!"  
Fan 8: "Det är mer intimt, en bättre känsla."
Fan 9: "Jag ser verkligen fram emot nästa del av turnén."
 
En Tokio Hotel-spelning är mer än bara en konsert... Det är ett event." 
Engelsk översättning: TokioHotelAlien. Svensk översättning av mig, Elina. Ge creds ifall ni använder detta. 

Kommentarer

Kommentera här/Comment here:

Ditt namn/Your name:
Kom ihåg mig/Remember me?

MSN/E-mail: (publiceras inte/not published)

URL/Your site or blog:

Kommentar/Comment:

Trackback
RSS 2.0